Søk
  • Renate Elida

Når biopaten sier at du ikke bør ha brødskive under pålegget

Det er ikke rent få pasienter som får en anelse panikk i blikket når brød og kornprodukter skal reduseres drastisk fra kosten. Noen ønsker kanskje å spise mer ketogent mens andre får vondt i magen av for mye brødmat. Noen får rett og slett beskjed fra biopaten sin, og tenker det er best å være lydig. De fleste jeg har snakket med synes det er vanskelig, mildt sagt.


Helt siden myndighetene begynte å utgi sine ernæringsråd, har brød vært fremhevet som en viktig og helsebringende del av norsk kosthold. Men vet du at det finnes svært lite, om noen, dokumentasjon på at ufordøyelige kornfibre generelt er helsebringende (tips meg gjerne om du vet om forskning som konkluderer med dette) ?

Derimot finnes det nok av vitenskapelige artikler som viser til kornets ulemper for kroppen. Interessant lesing om dette kan for eksempel være boka "Dangerous grains" (1999) av forskerne James Braly og Ron Hoggan, eller "Grain Brain/ Sunn tarm, klart hode" (2013) av den amerikanske hjertespesialisten David Pearlmutter.


Uansett, et liv uten brød er et liv med mer deilig pålegg, slik jeg ser det. Det er ingenting å få panikk av. Klart det finnes mange avanserte og deilige løsninger, som hjemmebakte knekkebrød av frø, nøttebrød og lignende. Men, her kommer mitt absolutt enkleste og deiligste tips: legg pålegget på noe annet ;)

Det er bare helt nydelig, og det føles på en måte bare som om det blir enda mer pålegg å kose seg med!




Hva med å legge alt pålegget inne i salaten?

Dette er en av mine favorittlunsjer! Her kan man putte i nesten hva som helst:

rømme, spekeskinke, nøtter, solsikkefrø, løk, paprika, soltørket tomat eller fersk tomat, friske urter og nykvernet pepper.

....mmmmmmm!












En periode hadde jeg faktisk skikkelig dilla på hjertesalat med makrell i tomat, avokado og rødløk inni. Det var også kjempegodt!










Her fikk jeg tak i en stor økologisk squash. Den smakte helt nydelig som brødskiveerstatning med himalajasalt, pesto, fenalår og ekte fetaost.














Dagens siste påminnelse:

Husk at det er alltid lov til å legge pålegget rett på fatet. Legg litt salat ved siden av, og vipps er det en slags digg lunsjrett.

Dette er også lov å gjøre med pålegg som peanøttsmør, kjøttpålegg, ost, makrell og lignende.





Å ha brød under pålegget sitt er bare en vane. Gjør som barna, prøv å spise bare pålegget. Fordi det er supergodt!


Følg meg også på instagram: renatehaug

140 visninger

Fotograf Guro Skjeldrup, takk for flotte bilder!

Copyright © 2017 by Renate Elida Haug

Grevlingveien 22

1914 Ytre Enebakk

renate.elida@outlook.com

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon
  • White Blogger Icon

Tlf: 93 62 26 25