Fotograf Guro Skjeldrup, takk for flotte bilder!

Copyright © 2017 by Renate Elida Haug

Grevlingveien 22

1914 Ytre Enebakk

renate.elida@outlook.com

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon
  • White Blogger Icon

Tlf: 93 62 26 25

Søk
  • Renate Elida

Bær når du fortjener det!

Vi er nødt til å snakke litt om multer. Jeg forstår at det ikke er alle forunt å kunne fylle fryseren med disse fantastisk deilige bærene, men for oss som ikke kom oss på fjellet i år, er det jo nå helt mulig å få tak i multer i butikken.


Jeg elsker multer, og de er en dessert eller kveldskos jeg gjerne unner meg nå på høsten. Det trenger ikke være noen spesiell anledning. Noen ganger fortjener jeg bare å kose meg med noe godt. Det fortjener jeg faktisk ofte daglig (noen ganger flere ganger om dagen).



Multer har blitt sett på som helsebringende fra langt tilbake i tid, og gamle kilder fra 1600- og 1700-tallet forteller blant annet om behandling med multebær av skjørbukspasienter. Store mengder multebær skulle rettestille leverfunksjonen som de mente var svekket i pasienter med skjørbuk.


I tillegg til fantastisk smak er faktisk noe av det beste med multer er nettopp det rike næringsinnholdet. Multer har et ekstremt høyt innhold av C-vitamen, de er rike på A-vitamin, omega-3 og 6, fiber, kalsium, jern og magnesium. De inneholder flere B-vitaminer, E-vitamin og flere andre vitaminer og mineraler.


Vitamin C er et antioksidant som blant annet styrker immunforsvaret og kan hjelpe ved forhøyet kolesterol. Vitamin A er også en antioksidant som hjelper immunforsvaret, er viktig for synet og god for huden. B-vitaminene kan hjelpe et nervesystem i ubalanse og er blant annet gode for blodsirkulasjon og fordøyelsen. Trenger jeg egentlig fortsette?


Kalsium har betydninge for tenner, skjelett, hår og negler. Jern har betydning for bloddannelse og transport av oksygen mens magnesium er viktig for stoffskifte, energiproduksjon og muskel-, nerve- og hjertefunksjon.


Husket jeg å nevne at de smaker HIMMELSK? De heter faktisk cloudberry på engelsk...


Multer kan puttes i krem, kaker, på havregrynen eller i frokostblandingen. De smaker fantastisk sammen med nøtter.

Men, det jeg liker aller best er noe så enkelt som varme multebær med litt nøtter og kald kokosmelk på. Og hvis jeg er ekstra heldig har jeg funnet noen nydelig sure tyttebær som jeg kan varme sammen med multene.

Oooooohh.... nå har i alle fall jeg vann i munnen. Tro om jeg fortjener noe godt i kveld også... jeg tror nok det!


Følg meg også på instagram: https://www.instagram.com/renatehaug/

28 visninger